میراث دزدان
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 182
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1

بازهای رایانه ای
بازی های رایانه ای




میراث دزدان

چندین سال است كه بازی های اكشن مخفی-كاری تولید می شوند. قدمت این دسته از عناوین، شاید ریشه در تاریخ صنعت بازیسازی داشته باشد، اما همواره این سئوال مطرح بوده كه برترین آن ها کدام است؟ عده زیادی برترین این سبک را سری بازی های Metal Gear Solid می دانند كه سابقه ای طولانی و كارنامه ای درخشان دارد. دسته ای هم Splinter Cell را بهترین عنوان می دانند، اما اگر از من بپرسید، مجموعه بازی های ریشه دار Thief را به عنوان برترین بازی مخفی-كاری معرفی می كنم و صد البته كم نیستند کسانی كه با این عقیده موافق باشند.

حتی با وجود عناوین مذكور، باید Thief را آغازگر حقیقی این سبک دانست و آنچه كه امروزه در عناوینی چون Dishonored دیده می شود، در واقع میراث بجا مانده از این سری است. در حالیكه مدت زیادی از آخرین نسخه Thief‌ می گذرد، استودیوی Eidos Montreal با هدف احیای چند IP قدیمی و درخشان فعالیت می كند و ساخت یك Reboot‌ شایسته و درخور برای این عنوان محبوب، از اصلی ترین برنامه های آن ها در این چند سال اخیر بوده است. به واقع، یك بازسازی تحسین برانگیز برای مجموعه ای كه هنوز هم طرفداران قدیمی و پر و پا قرص آن به وفور یافت می شوند، وظیفه خطیری است كه آن ها قصد دارند تا به بهترین شكل ممكن انجام دهند. Thief جدید از ابتدا برای نسل بعدی در نظر گرفته شده بود، اما تصمیم عرضه برای نسل فعلی، بهانه ای شد تا نگاهی بر آخرین فراز و نشیب های این بازی بیندازیم.

این سری، همواره به واسطه داستان جذاب و شخصیت اصلی و محبوبش مورد توجه بوده و قسمت به قسمت بر طرفداران آن افزوده شده است. گرت (Garret) از معدود سارقانی است كه در طول تاریخ از آن به نیكی یاد می شود! او فرزند تاریكی است و میانه ای با روشنایی و نور خورشید ندارد، زیرا اهداف و اقدامات ماجراجویانه اش را تحت الشعاع قرار می دهد. آنچه كه از آن به عنوان وجه تمایز گرت با سایر دزدان یاد می شود، نیت او از این کار است، زیرا وی برای كسب ثروت و مال اندوزی سرقت نمی كند، بلكه ذات ماجراجویی و ناگفته های نهفته در این كار است كه گرت را تا خطرناك ترین مكان های موجود برای به نتیجه رساندن اهدافش سوق می دهند.

گرت به معنای واقعی، یك شاه دزد است. اشیای قیمتی و ارزشمند ثروتمندان، چیزهای مورد علاقه او در زندگی هستند، زیرا از نظر وی هر چیز گرانبها دریچه ای برای آغاز یك ماجراجویی مهیج دیگر است. گرت در جریان یكی از سرقت هایش، شی ای جادویی بدست می آورد و با پدیده ای جالب مواجه می شود، اما به دلیل بحرانی شدن شرایط، مجبور به فرار می شود. داستان Thief همانطور كه از یك عنوان بازسازی شده برمی آید، روایتی تازه و به نوعی نیمه مستقل است. البته وجود برخی ارتباطات داستانی با نسخه های قبلی، باعث می شود تا آن را یك روایت كاملاً تازه تلقی نكنیم. در واقع، آنچه كه در این بازی رخ خواهد داد، تجربه ای ما بین یك ادامه و یك بازسازی از نظر داستانی خواهد بود.

سازندگان تأكید كرده اند كه Thief نسخه ای كاملاً وفادار به 3 قسمت قبلی خواهد بود، اما این مهم باعث نمی شود كه آن ها از تجربه های جدیدتر و نوآوری نیز غافل شده باشند. بطوری كه برای كسانی كه اولین بار قصد دارند یكی از نسخه های این سری را تجربه كنند، بهترین شرایط ممكن مهیا شده است. در كل، اصلی ترین نكته قابل بحث در این بازی، شخصیت اصلی آن است، زیرا توانایی ها و قصه زندگی او هستند كه تمامی ابعاد داستانی و گیم پلی را شامل می شوند. در همین راستا، گیم پلی بیش از هر چیز روی ویژگی های شخصیتی و توانمندی های گرت تمركز دارد.

او بسیار باهوش و سریع است و در انجام فرامینی كه از سوی بازیكن داده می شود، دقیق عمل می كند. زاویه دوربین، بر خلاف برخی تجربیات گذشته كه میان اول-شخص و سوم-شخص متغیر بود، صرفاً از نمای اول-شخص دنبال می شود و این تصمیم از نظر سازندگان با هوشمندی كامل اتخاذ شده و بر واقع گرا جلوه دادن بازی موثر خواهد بود. البته در بعضی شرایط خاص، همچون آویزان شدن از لبه ها، زوایه دوربین بصورت خودكار به حالت سوم-شخص درمی آید و دید بهتری برای انجام تصمیم گیری ها در طول این لحظات حساس وجود خواهد داشت. همانطور كه می دانید، گرت یك شخصیت ایده آل برای انجام حركات مخفی-كارانه محسوب می شود، اما در اوضاع بحرانی به هیچ وجه یك مبارز خوب نیست، زیرا ساختار گیم پلی طوری پایه ریزی شده كه شما را به سوی مخفی-كاری و پرهیز از عناصر اكشن سوق می دهد.

مراحل و لوكیشن ها طوری طراحی شده اند كه راه های مختلفی برای رسیدن به نقطه مورد نظر وجود دارند. شهرها بسیار بزرگتر و دارای جزئیات بیشتری هستند و مناطق تعامل پذیر گسترش یافته اند. علاوه بر آن، سلاح های طراحی شده برای شخصیت اصلی در این فواصل، كاملاً كارآمد و موازی با شخصیت پردازی بازی انجام گرفته است. چند نوع پیكان مختلف با اثرات متنوع برای كمان مخصوص گرت در نظر گرفته شده كه هر كدام به منظور یك كار طراحی شده اند. مثلاً یک نوع از آن ها، به شکل کاملاً ساکت، نورها و مشعل های موجود در محیط را خاموش می كند. از نمونه خاصی هم برای ایجاد سر و صدا و جلب توجه دشمنان استفاده می شود.

ویژگی جدیدی كه در این نسخه وجود دارد، بالا رفتن از دیوار و استفاده از طنابی مخصوص برای جابجایی های سریع است که در بین نقاط تعامل پذیر، بسیار مهم است. در همین راستا، قابلیتی به نام Swoop تعبیه شده كه این اجازه را به شما می دهد تا مانند Dishonored بدون دیده شدن، به سرعت از یك نقطه به مکان دیگر حرکت كنید. نقاط تاریك و كم نور، همچنان بهترین قسمت ها برای كمین كردن و جابجایی هستند. نور نقشی متفاوت از سایر عناوین این سبك را در Thief ایفا می كند و اهمیت آن در طول بازی غیر قابل انكار است. گاهی یك نقطه تاریك می تواند باعث نجات جان گرت و به پایان رساندن مأموریت بازی شود.

همچنین چشم مسلح او، قابلیت تمرکز را در اختیارش قرار می دهد كه باعث می شود مسیر سربازان را پیش بینی كنید و یا اشیاء مهم را از سایر محیط تفكیك كنید. جادو و قابلیت های بسیار دیگری وجود دارند كه در انجام مراحل تأثیرگذار خواهند بود. در كنار مخفی-كاری، همواره وجود Mini-Gameها یكی از مهمترین عناصر Thief بوده و این میراث به شكلی تكامل یافته به این نسخه منتقل شده است. به عنوان مثال، باز كردن قفل درها و صندوقچه های طلا، یكی از گزینه هایی است كه در طول مراحل، ممكن است بسیار با آن برخورد كنید.

در نهایت، این تصمیم با خود بازیكن است كه از روش های مختلف موجود، یكی را انتخاب كند. از نظر ظاهری نیز، بیش از هر چیز، اتمسفر و مراحل سنگین بازی هستند كه جلب توجه می كنند. به لطف موتور جدید بازی، نورپردازی دقیق و وسواس گونه باعث شده تا محیط های تأثیرگذاری خلق شوند كه در اختیار گیم پلی قرار خواهند گرفت. سایه ها كاملاً دینامیك به نظر می رسند و این لازمه بازی ای است كه نام Thief را یدك می كشد. به نظر می رسد که  Thief یك بازسازی شایسته برای یكی از جریان سازترین عناوین صنعت بازیسازی خواهد بود كه می تواند بازگشت شكوهمندی برای دزد افسانه ای باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







سه شنبه 21 آبان 1392برچسب:, :: 13:47 :: نويسنده : ali